lördag 30 juni 2012

Malå-Stockholm-Åland

Hupp. Nu har jag jobbat färdigt för den här perioden, och hunnit ta mig till Stockholm också. Det blev lite stressigt igår då jag dels packade i sista minuten, dels jobbade till ca 10 minuter innan min buss gick, och dels skulle skynda hem på lunchen och skicka iväg katterna till sitt tillfälliga hem hos Stefan. Men det gick det med. Kom fram till Eves nya hem i Solna vid 22 ungefär, och var vaken och pratade alldeles för länge med tanke på att väckaren stod på 06.00 imorse.

Då steg vi nämligen upp och begav oss mot Kapellskär för en dagskryssning till Åland! Vädret var inte det mysigaste då det var grått, dimmigt och regnigt, men det var ganska varmt i alla fall och humöret var det inget större fel på! Ingen av oss hade någon större koll på hur Mariehamn skulle se ut, men man får väl säga att vi blev ganska glatt överraskade då det visade sig vara en mysig liten stad med gamla trähus, mycket grönska och en fin liten stadskärna. Shoppingen var kanske inte i världsklass, men vi promenerade runt lite i stan, kikade i diverse små butiker och fikade på café. Vi provade den lokala delikatessen Ålandspannkaka, som verkade innehålla keso och kardemumma... den var ok, men väldigt mäktig.

På båten hem roade vi oss med att spela 500, och jag vann storartat. :D Här är det kanske på sin plats att jag erkänner att pappa faktiskt vann den sista omgången jag och han spelade. Det var väldigt viktigt för honom att få det sagt, tror jag. ;) När vi kom tillbaka till Kapellskär var det dags för buss igen, och den här gången skulle vi tydligen få skjuts ända till Solna Centrum. Det var bara det att resan nu tog mycket längre tid än när vi åkte på morgonen, och han som körde bussen ingav inte direkt förtroende när han efter 1,5 timma utbrast "Är busschauffören vaken där bak? Jag har nog kört fel!". :p Sen kom det fram en kille och gav honom en vägbeskrivning, så efter två timmar kom vi äntligen hem. Nu ligger vi på soffan och känner oss halvdöda. Det kommer inte kännas helt fel att få krypa i säng nu snart!

Åland är förresten "ett självstyrande svenskt landskap i Finland", enligt "Ålandsbibeln" (dvs. resebroschyren som tillhandahölls av rederiet). Inte alls förvirrande va?

Typ 7 imorse? Pigga och glada. Och förväntansfulla. Eve utstrålar lycka.

Åland hälsade oss med regn.

Fin, grön park intill Storagatan.

Ålandspannkaka och varm choklad.

Ett välbevarat gammalt skepp intill Sjöfartsmuséet.

En kisse som hade sökt sig in i vänthallen till färjan för att ta skydd från vädret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar