lördag 4 maj 2013

Det var det

Liten rapport från dagens prov då: det var först en del med 15-20 meningar, där vardera mening hade ett fel i sig av något slag (stavning, syftningsfel, kommatering osv.) som man skulle rätta till. Jag är lite språkpolis och gillar sånt, men en del av dem var riktigt kluriga. Tror dock att det över lag gick bra. Nästa del var en användarmanual som redan var översatt till svenska, men på ett riktigt dåligt sätt. Uppdraget var att förbättra den. Sedan följde två texter på engelska som skulle översättas till svenska, och två texter på det andra språket man valt - i mitt fall spanska - som också skulle översättas. Engelskan var inga större problem, kanske var det nån nyans nånstans men inget som kändes hopplöst. Andra texten på spanska var däremot riktigt svår. Den handlade om politik och hade en hel del långa, krångliga meningar med bisatser i överflöd. Man fick alltså inte ha några hjälpmedel på provet, så orden jag inte kunde gissade jag efter bästa förmåga. Kollade upp dem efteråt och som tur var visade det sig att jag hade lyckats bra. :)

Sammantaget kändes det som att det gick väldigt bra. Vi var sjutton stycken som gjorde provet, och de sa innan vi började att de, i och med att det varit så få sökande senaste åren, har antagit alla som fått godkänt resultat. Man hade egentligen fem timmar på sig att göra klart, men min vana trogen gick jag först av alla efter halva provtiden, haha. Effektivitet är mitt motto, haha. För övrigt var det jobbigaste med provet att det skulle skrivas helt för hand, och det blev en hel del sidor! När jag skulle börja på sista texten var jag tvungen att ta lite paus och köra handgymnastik för att komma över krampen i fingrarna. :p

Antagningsbesked får man först i juli, men provresultatet borde komma innan dess. Riktigt när vet jag inte, men nu väntar jag med spänning såklart... blev verkligen peppad på att få börja gå skola "på riktigt" nu! Det har jag inte gjort sedan utbytestider i USA och Mexico, och det känns knappt som det räknas. Innan dess var det på gymnasiet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar