måndag 20 maj 2013

ESC och Danmark

Urg, jag började känna av min hals igår kväll när jag precis kommit hem från ESC-resan, och nu mår jag som en bättre begagnad... Orvar. Inte helt hundra, med andra ord. Ont i halsen, konstiga bihålor och därav huvudvärk, och bara allmänt uschligt. Fast inte sjuk egentligen, bara på gränsen. Tycker extremt synd om mig själv.

Helgen var i alla fall riktigt, riktigt bra. Marlene kom till Götet redan i fredags kväll och sov över hos oss. Vår resa började inte helt ultimat då vi var tvugna att boka om i sista sekund (tåg istället för buss) för att vara säkra på att hinna i tid. Bra organisation att de skickar välkomstmailet med info om när man ska vara på plats kl 22.30 kvällen innan eventet... eller så inte. Vi kom i alla fall fram i god tid och hann även intaga en medhavd lunch utanför Malmö Centralstation där det var ca 45 grader varmt.

Själva showen var superbra, jätteproffsigt gjord och otroligt kul att se även om det kanske inte är den bästa kvaliteten på musiken alltid... Men även inne i Malmö Arena var det bisarrt varmt, så det var ganska skönt att smita iväg när de började gå igenom (de fejkade) röstningsresultaten. Vi tog då tåget över till Köpenhamn, där vi spenderade natten på ett hotell mitt i stan. Vi gick ut och åt på kvällen och såg sedan ESC en gång till, fast denna gång på tv på hotellrummet. Vi gnällde lite över att det inte gick att få in SVT, men bortsett från att vi inte fattade mer än kanske 7% av kommentarerna så var det ganska kul att kolla på den danska varianten av showen i och med att Danmark gick och vann. Varje gång de fick en tolva vrålade kommentatorerna "JÄÄÄÄÄÄÄÄ".

Dagen efter vaknade vi utvilade och redo för sightseeing. Tyvärr hade solen ersatts av ett ihärdigt regn som höll i sig hela tiden vi var ute och turistade. Vi hann i alla fall med de attraktioner vi ansåg viktigast: Lille Havefrue och Christiania. Och typ Tivoli, som vi i alla fall såg utifrån. :p Sen blev det lite hektiskt på slutet när jag och Eve inte riktigt hittade till vår buss. Men det slutade med att vi, med andan i halsen, kom inspringandes fem minuter innan avgång. Lunch hade vi tänkt köpa med oss, men det hann vi aldrig, så det var en himla tur att bussen gjorde ett lite längre uppehåll i Malmö. För framme i Gbg var vi först kl 20...

Nu orkar jag inte skriva mer utan tänker gå och lägga mig. Håller tummarna för att jag vaknar imorgon med en frisk och kry hals. Drack nån huskur som Cameron kokat ihop tidigare med pepparmintste, whisky och honung. Det kändes riktigt bra faktiskt, och smakade inte alls illa heller. Men kanske inget man kan dricka för jämnan, eller till frukost... haha.

Här är lite bilder från helgen:

Jag och Marlene på tåget mot Malmö.

Malmö Arena.

Eve, jag och Marlene... i Malmö Arena. :p

En skylt i rulltrappan på Malmö Centralstation. Tråkmånsar, tycker jag!


De tre vännerna (utan Jerry), redo att turista i ett regnigt Köpenhamn.

Ett av världens mest fotograferade objekt, tydligen? Och dessutom en replika. Aja, hon var väl fin...

Blöt tjej beskådar Christianshavn.

Christiania. Väldigt udda ställe som luktade straight up marijuana på långt håll. Smått läskigt... men ganska fränt också.

Ett av många skånska rapsfält som skymtade förbi genom bussfönstret.

2 kommentarer:

  1. Man får inte ha ballonger på mitt jobb heller. De stör brandlarmssystemet och kan visst sätta igång det också om jag förstått det rätt, och det är ju onekligen ganska besvärligt...

    Ser ut som att ni hade en toppenhelg, trots regnet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, jag antog nästan att det fanns vettigare anledningar än bara "party pooping". Men jag tyckte det var lite kul ändå. ;)

      Radera