torsdag 2 maj 2013

No poo


Jag har aldrig i mitt liv haft problem med fett hår - tvärtom har jag kunnat vänta evigheter mellan varje tvätt utan att det märkts nämnvärt. Men på senaste tiden har mitt hår betett sig jätteskumt. Inte så att det blivit fett i normal bemärkelse, men det har fått en konstig "sträv" beläggning, som ser ut och känns som att det är en massa vax och spray i håret. Strävheten har varit tydligast just efter tvätt och sedan mjuknat mer och mer. Superskumt, speciellt eftersom jag i det närmaste aldrig använder stylingprodukter. I alla fall så googlade jag lite på potentiella orsaker/lösningar och hittade balsammetoden.

Utan att gå in för mycket på detaljer så går den, som namnet antyder, alltså ut på att man tvättar håret med bara balsam. Detta eftersom schampo innehåller dels kemikalier som nöter på håret, och dels silikoner som lägger sig på varje strå som ett täckande lager som successivt byggs på. Nu har jag kört en sista schampo-tvätt med ett extra starkt schampo, som är tänkt att ta bort alla beläggningar som byggts upp. Sen blir det en testkörning med balsamtvättar ett tag framöver. Får se om det funkar för mig! För många blir håret friskare, mindre frizzy och naturliga lockar kommer fram. Låter ju bra! Och redan nu känns det faktiskt tusen gånger bättre.

Som det hippie-/hälsofreak jag håller på att bli får jag snart starta en häsloanläggning där jag förmedlar information och tjänster för en holistisk kroppvård. Välkommen till Linns hälsa, vi erbjuder LCHF-kost, barfotalöpning och balsamtvätt! ;)

Ps. Har själv tagit en paus från barfotalöpningen pga värkande fotvalv. Trots att jag startat så försiktigt... hoppas det ger med sig snart så jag kan köra igång så smått igen. Mina vanliga löparskor sjunger verkligen på sista versen. :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar