lördag 2 mars 2013

Alltså, Mellon i år...

Hur tänkte de ansvariga egentligen när de valde ut låtarna till årets Melodifestival? Min teori är att det var något i stil med "Vi vill då inte riskera att vinna en gång till"... tråkigt.

En roligare nyhet är att jag testade springa lite idag och det gick finemang! Utslagen kliade inte mer än vanligt svett till trots, och efter två veckors vila kände kände mig ganska pigg dessutom. Så det blev en hel mil, för första gången sedan jag la av med kolhydrater! Och det gick ju fint. Sista kilometern var tung iofs men det brukade den ju oftast vara även tidigare så det har nog mer med formen vs. distansen än med kosten att göra. Skönt att få träna ordentligt i alla fall efter en lång period med enbart promenader.

Annars har jag jobbat på att planera mina första lektioner med nya klassen. Börjar bygga upp nervositeten igen, haha. Så onödig man är. Men what do? Gjorde även Gudrun och Leif till middag, kanske den godaste maträtt som kan åstadkommas med vanlig, svenssonig tacokrydda. Den borde finnas i allas receptsamling! Så här är dagens goda gärning, enjoy:

Stek kyckling i ganska små bitar. Lägg i en ugnsfast form och rör ihop med ett "blandat slem" av philadelphiaost, creme fraiche, krossade tomater, riven ost och tacokrydda. Vilka mängder, undrar ni kanske? En pjött och en dött och så lite lagom, brukar jag köra på. Gå på känn, med andra ord. Stoppa sedan in hela härligheten i ugnen tills osten har smält och allt är varmt och gooey och gott. Avnjut med valfritt tillbehör, förslagsvis nachochips, tortillas eller pasta om man är av den kolhydratätande sorten. Själv åt jag det med guacamole och fetaostsallad idag och det var inte fy skam det heller. Tvärtom faktiskt, det var sjukt gott.

Villkoret för att få ta del av denna maträtt är dock att man fortsätter referera till den med dess riktiga, helt eminenta namn! ;)

4 kommentarer:

  1. Låter smaskigt! Om man nu ska föra namnet vidare kan man kanske få veta vart det kommer ifrån? :)

    SvaraRadera
  2. Jag vill säga att det är döpt efter upphovsmännen, men jag är egentligen inte alls säker på om det är deras recept i grunden. Men min familj fick receptet av en annan familj som i sin tur fick det av Gudrun och Leif. ;)

    SvaraRadera
  3. Aha! En annan variant av "Linns köttfärsröra" som jag fått receptet på av dig, men som jag tror mig minnas att du kallar med ett annat namn efter den du fått receptet av... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Das stimmt! Det är Fridas köttfärsröra för mig, efter min brors ex. ;)

      Radera