söndag 17 mars 2013

Ny look

Jag fick klagomål härom veckan att jag haft samma utseende på min blogg alldeles för länge. Och vad gör man inte för att please the audience... ;) (Tänkte undvika svengelskan och säga "tillfredsställa sin publik" men min smått perverterade hjärna tyckte det lät så obehagligt suggestivt.) Tyckte även att jag förtjänade en stunds photoshoppande efter att ha spenderat dagen med att plugga, plugga, plugga lite mer och att springa 11 km. Hade tänkt ta en lite kortare tur, men det kändes så bra så jag körde på. Att vila ett par veckor nu och då verkar göra under för formen...

Vad gäller uppsatsen så har jag skrivit så pass mycket nu att jag känner mig i det närmaste klar. Det fattas ett stycke här och där och en hel del finlir såklart, men det ingen egentlig textmängd... vilket är illa, illa, med tanke på att jag har 15 sidor skrivna av vad som borde vara 30. Jag frågade min handledare för inte så länge sedan vad som fick räknas in i dessa 30 sidor (någon som vet det förresten? Linnéa?), och han svarade nåt om att jag inte skulle oroa mig och att jag slog honom som den typen som plötsligt upptäcker att uppsatsen svällt ut 10-15 sidor för mycket. I wish! Undrar vad som gav honom det intrycket? Kort och koncis skulle annars kunna vara mina mellannamn... Nu får jag forska i exakt hur många sidor jag måste klämma ur mig för att det ska räknas som tillräckligt, och sen säger jag bara let the ordbajseri begin.

3 kommentarer:

  1. Framsidan ska inte räknas med, skulle jag säga. Annars typ allt, tror jag, minus bilagor så klart. Jag är dock inte helt säker på litteraturlistan/källförteckningen, men jag tror att den räknas. Jag har varit i den situationen att jag tänker "men innehållsförteckningen räknas väl inte? och inte litteraturlistan?" ett antal gånger :) Skriv långa fotnoter så går mycket plats åt!
    Annars har vi mest fått ett antal ord att gå efter, och då ska fotnoterna räknas in, det är jag säker på eftersom jag drogs med det problemet på c-uppsatsen och det är verkligen inte bra om man har långa krångliga källhänvisningar och behöver ord... Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu känns det lite mer hoppfullt, om möjligheten finns att eventuellt få räkna från innehållsförteckningen till källförteckningen. Fotnoter har jag inga alls, men är lite osäker på vad jag skulle skriva i dem. Jag funderar på att göra lite tabeller och grejer med min statistik, de tar upp mycket plats och vi har bara fått ett antal sidor, inget antal ord. Och säger det 30 så räcker väl 25... eller? :p

      Radera
    2. Tabeller är mycket bra som sidutfyllnad! De är ju ofta rätt pedagogiska också, så det är nog bara bra med några tabeller :)

      Ja, fem sidor hit eller dit kan väl inte spela så stor roll, inte när den är så lång i alla fall. Hellre kort och koncist än långt och svamligt!

      Radera