torsdag 21 mars 2013

Sweet

Nu har jag mixtrat färdigt med deklarationen (tror jag, ska dock dubbelkolla med någon kunnig så jag har gjort rätt) och fyllt i alla bilagor och extrauppgifter, och slutresultatet blev att jag får ännu mer återbäring. Hihihi. Typ 4 ggr så mycket. Nu längtar jag till midsommar. :)

Det blev inte så mycket pluggande idag, men rättningen har jag gjort bort i alla fall. Resterande delen av tiden spenderade jag med att umgås min söta man, och med Vanessa som var här på besök på kvällskvisten. Hon ville ha hjälp med att skriva ett personligt brev, bland annat, så jag agerade jobbcoach och ordbajsarexpert. Det gick rätt bra.

Mindre expert var jag på att snickra ihop ett eget recept... Blev sugen på palt härom dagen, och bestämde mig då för att försöka få till en lchf-variant med få kolhydrater. Vilket jag insåg skulle vara en utmaning med tanke på att palt normalt sett består av kolhydrater till övervägande del. Jag testade i alla fall med rättika och pofiber. Resultatet såg mycket lovande ut, faktiskt precis som palt... men när jag la ner dem i vatten för att koka dem löstes allt upp. Morr. Testade att blanda i fiberhusk och ett ägg för att se om de skulle hålla ihop bättre, men det gick inget vidare. Det blev en väldigt slemmig sörja av det hela... som sista utväg stekte jag lite av smeten, vilket faktiskt gick mycket bättre men ändå mer liknade en raggmunk än en palt. Jag behöver nog lite mer kunskaper om kemi om jag ska komma på vad jag ska ha i smeten för att den ska hålla ihop under kokning...

Resultatet av kokningsförsök nummer 2: "palt"-slem.

Den stekta "palten" och i bakgrunden min backup-middag, fetaostsallad och amerikansk kycklingsallad.

Kycklingsalladen på bilden här ovan är för övrigt en riktig favorit för mig, som dessutom passar perfekt för lchf med lite ändringar i receptet. Man tar lite kyckling och hackar den i små, små, minismå bitar. Jag tar alltid kycklingbröst för det är det enda mitt kräsna jag gillar, men det är såklart valfritt. Sedan tar man en stor klick creme fraiche, alternativt majonäs om man är lagd åt det hållet, och rör ner i kycklingen. Det ska bli krämigt men fortfarande övervägande kyckling. Så kryddar man med salt, svartpeppar, cayennepeppar och kanel. Mängd får man smaka av. Äter man kolhydrater hackar man i lite bitar av äpple och vindruvor, det blir smaskens. Själv får jag tyvärr klara mig utan, men jag brukar i alla fall ha i bitar av stjälkselleri. Cameron hatar det och vägrar äta det, men det är ju bara bra för då får jag ha salladen för mig själv. ;) Utöver detta kan man med fördel också ha i lite nötter, t.ex. peccan eller valnöt. Solrosfrön funkar också. Sen avnjuter man det hela på en macka eller med lite gröna blad, och helst med massvis med fetaost!

Nu ska jag googla lite om aspartam. Har använt det en del på senaste tiden men är lite osäker på hur klokt det egentligen är... men det är så tråkigt att aldrig få äta något sött. :/

2 kommentarer:

  1. Att du bara äter kycklingsbröst beror inte på att det är bättre än övriga delar på densamma,utan det är påverkan av en tidigare generation(morsarvet).Tack för alla kycklinglår och andra godbitar som jag fått under alla år!
    kram/pappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det är ju bra att vi kunnat glädja dig. :) Cameron i första hand och katterna i andra är de som nu får dra nytta av min kräsenhet. Kram

      Radera