tisdag 23 april 2013

And the results are in...

Kroppsanalys, check! Det var en lite nedtonad variant, troligtvis för att de vill att man ska betala dyrt sedan för att få göra the whole thing. Inget konditions- eller styrketest alltså, utan endast en liten vågliknande manick man fick stå på i några sekunder och blipblip så var det klart. Resultaten var väl i stort sett vad jag förväntade mig. Snäppet under "normal" på BMI och fettprocent. Och så visade den viceralt fett, dvs. hur mycket fett man har runt de inre organen. Skalan var 1-59, där allt över 13 räknades som riskzonen... och jag hade en 1a. Kan man vara friskare?! Svar nej. Utöver det fick man inte veta så mycket, förutom kroppsvattenprocenten som också den var normal. Jag kan även stoltsera med 39,1 kg muskler. Det ni!

Och ni vet hur man brukar säga att en genomsnittlig människa ska äta ca 2000 kalorier per dag? Enligt dagens undersökning är mitt BMR (basal metabolic rate - vad man förbränner bara av att andas, hålla värmen osv) endast 1255 kcal. Visst, jag är en liten plutt med halvtaskig sköldkörtel... men det är ändå nästan bara hälften av standardrekommendationen! Vilket får mig att undra vilken typ av människa man utgått ifrån när man satt den till 2000..?! Aja, det var en tanke bara. Eller en misstanke... om ett patriarkaliskt samhälle, hehe. För min del spelar det liten roll, för jag sitter väldigt sällan helt stilla en dag och äter med gott samvete precis vad jag vill ändå.

Men imorgon blir det nog faktiskt en vilodag från allt vad träning heter för min del. Detta av flera olika anledningar:

1. Först - och främst - because I'm worth it.
2. För jag känner mig lite krasslig idag (räknar med att det går över utan att övergå i faktisk sjukdom eftersom jag är så hård).
3. För att jag har lite ont i fossingarna. Troligtvis en direkt effekt av dagens aktiviteter, nämligen en lite längre tur med vibrams och sedan en massa promenerande mellan olika jobb etc.

Mina (smått sargade) tår direkt efter en barfotatur.

Dessutom jobbar jag en massa imorgon, dels på skolan och dels med läxhjälp. Förhoppningsvis ska jag köra igång med muntliga i nationella, bara det finns tid till det. Så det är väl bäst jag börjar förbereda mig lite inför det. Sen ska jag sova så gott, så gott. Har varit ute i storm-blåsten en hel del idag, och det känns i ögonen faktiskt. De vill vila.

2 kommentarer:

  1. Men Linn - det där ser ju inte bra ut! Varför blir det så där? / mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det beror på att de är aningen för små. Men det blev nog värre än vanligt den dagen jag tog bilden eftersom det dessutom var väl kallt ute för att springa i barfotaskor...

      Radera