fredag 11 mars 2011

Morgonstund

Idag tänkte jag frångå mina vanor och morgonblogga. Det känns som det perfekta tillfället eftersom jag behöver en tyst aktivitet som kan sysselsätta mig tills Marlene vaknar. Dock sker detta via mobilen (Cam har lagt beslag på datorn) så förvänta er inga storverk. Det tar inte allt för lång tid innan tummen börjar krampa. :p

Igår hade vi ytterligare en av våra patenterade turistdagar till fots. Vi promenerade ner till parlamentet, tog bron över Donau som ledde oss från Pest (den moderna delen av stan) till Buda (den historiska). Där såg vi en jättefin kyrka, Buda Slott och utsikten över hela stan från Gellert Hill. Trappor, trappor och åter trappor! Det hade varit spännande med en stegräknare faktiskt. Men det är nog tur att vi går så mycket på dagarna med tanke på att vår kosthållning till stor del består av choklad. ;)

Middag åt vi också igår, på en ungersk restaurang som tyvärr var ganska turistig. För mig och C slutade kalaset på 4200 forint, dvs ca 140 kr. Detta inkluderade alkoholhaltig dryck och dricksen var inräknad. Men fortfarande var det rätt dyrt för att vara Ungern. Efter maten gick vi hem till vandrarhemmet och avslutade kvällen med Uno, vin och choklad. Som sagt, tur att vi promenerar en hel del!

Budapest faller i alla fall mig i smaken. Lite senare på våren och på sommaren måste det vara jättefint här. Nu har det varit grått och lite regnigt, men stadens charm lyser ändå igenom. Det är fullspäckat med fina byggnader och känns fräschare än Bratislava men personligare än Wien. En resa hit rekommenderas. Nu ska jag låta min tumme vila och gå och äta lite frukost. Idag blir det förhoppningsvis yoghurt (igår hade vi råkat köpa gräddfil). Jag återkommer med dagens bilder fram emot kvällen, om jag kan roffa åt mig datorn en stund. På schemat för vår sista hela dag i Ungern står endast lite lätt sightseeing och ett spabesök. Härligt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar